Strela vs. MHD

Autor: Martin Slávik | 24.3.2015 o 14:12 | (upravené 25.3.2015 o 12:28) Karma článku: 6,45 | Prečítané:  2685x

„Mesto Martin bojuje s činnosťou striel už od roku 2006. Tieto stredne veľké vozidlá, v ktorých sa nachádza 9 miest vrátane vodiča premávajú na trasách totožných s trasami pravidelnej mestskej hromadnej dopravy, v pravidelných časoch a často zastavujú na zastávkach pravidelnej dopravy. Práve vďaka tomuto spôsobu činnosti strely spôsobujú mestskej hromadnej doprave Martin a Vrútky každoročne stratu vo výške od 250 000 do 500 000 eur.“ (http://www.martin.sk/o-peniaze-prichadzame-vsetci/d-32627)

Citát je použitý z článku, uverejnenom na portáli mesta Martin. Áno, je to tak. Mesto Martin bojuje proti martinským strelám už dlhé roky. Skúša to na ne sprava, zľava... Tu cez inšpektorát práce, tu vďaka zmene právnych predpisov o cestnej premávke... No strely prežívajú. Nedávno bol v televízii TA3 uverejnený príspevok o policajných kontrolách jednotlivých vozidiel. A najnovší prírastok budú plánované kontroly úradníkov daňovej správy.

Áno, nepochybne fungovanie martinskej strely je povedzme diskutabilné. Jazdia len po tej najvyťaženejšej trase a v najlukratívnejších časoch. Využívajú zastávky MHD. Nemajú cestovný poriadok a častokrát vychádzajú tesne pred autobusmi. Aj preto som kritikom tohto alternatívneho prepravcu.

Lenže.... Vráťme sa na začiatok. Rád by som položil jednu otázku: na základe akých právnych predpisov začali strely jazdiť, resp. aký vplyv mali martinskí úradníci vplyv na umožnenie či neumožnenie prevádzkovania tejto podnikateľskej činnosti? Pretože ak si raz mesto pustilo blchu do kožucha, ťažko sa jej bude zbavovať.

Je tu aj druhá stránka mince. Rozpútal sa boj proti. Ale kde je boj o? Čo je najpodstatnejšie na fungovaní prepravcu? Predsa cestujúci. Tí v konečnom dôsledku rozhodujú, komu z dvoch kohútov sa viac oplatí byť na tomto smetisku. A tu licencovaná spoločnosť prehráva. Práve preto sa honom na konkurenta snaží svoju pozíciu zvýhodniť. Má na to právo. Ale ako všetky tieto pokusy vníma verejnosť, najmä tá cestujúca? Negatívne. Viac-menej automaticky sa stavia na stranu „slabšieho“. Preto je aj dosť pochybné, či prípadné úplné vytlačenie striel malo za následok citeľný nárast cestujúcich v modrých autobusoch. Aj ľudia v mojom okolí hovoria o tom, že budú hľadať iné spôsoby ako sa dostať tam, kam potrebujú. A to bude mať za následok zvýšenie individuálnej prepravy, po slovensky nárast počtu áut na ceste. Ostatní v prípade pekného počasia pôjdu peši, či na bicykli.

Čo vadí cestujúcim na autobusoch mestskej hromadnej dopravy?

  1. Cena. Kým strela má jednotné cestovné 0,50€. Naproti tomu, SAD v spolupráci s mestom ponúka základné cestovné vo výške 0,70€. Pri použití prepravnej karty je to 0,60€, a s mestskou kartou 0,49€. Takže väčšina cestujúcich stojí pred otázkou: 0,70€ resp. 0,49€+vybavovanie si akejsi karty, alebo 0,50€. Pre porovnanie prikladám na konci článku prehľad cien cestovných lístkov z krajských miest SR. Z porovnania o.i. vyplýva, že za rovnakú sumu sa môžete v Košiciach v autobuse voziť celú hodinu.
  2. Doba prepravy. Uznávam, tu linkový autobus viazaný cestovným poriadkom nemôže „neriadenej“ strele konkurovať. V Martine neexistuje zastávka na znamenie, hoci niektorí vodiči sú presvedčení o opaku, čo znamená, že autobusy sú fixne viazané na časy uvedené v poriadku.
  3. Nastupovanie len prednými dverami. Toto pravidlo platí vo všetkých podnikoch SAD (nie v dopravných podnikoch jednotlivých miest, napr. Žilina). Je to dané spôsobom nákupu cestovného lístka.
  4. Nerovnomerné premávanie liniek počas jednej hodiny. Častokrát sa stane, že na zastávke zastanú tri autobusy naraz, ale potom 15-20 minút nejde žiadny spoj (badateľné najmä na hlavnej trase Vrútky – Košúty – SAD). SAD sa obhajuje tým, že musí vyťažiť aj opačný smer. Preto idú povedzme naraz spoje 7 i 27, pretože potrebujú prepraviť v rovnakom čase ľudí z/do Kľačian či na Nákladné nádražie. Mám za to, že tento problém je spôsobený zastaralou organizáciou liniek MHD v Martine. Myslím, že dopravný podnik a príslušný úrad by mal hľadať podobné riešenie, ako napr. v Žiline, kde hlavnú trasu zabezpečujú najmä spoje 4/14. Keby sa v Martine zabezpečilo taktové premávanie liniek SAD-Ľadoveň-Košúty-Vrútky-Záturčie-Podháj-SAD a linky v opačnom smere s prípojovými linkami po vzore linky číslo 62, tento problém by sa odbúral a tak isto by klesol počet zdvojených spojov a zvýšila sa obslužnosť. Uvedomujem si, že reorganizácia liniek netrvá ani týždeň, ani mesiac, ba ani rok. Tak isto nové trasovanie narazí určite na odpor časti cestujúcich, hlavne z okrajových častí. A tak dochádza len k plátaniu dier, ako v prípade mierne nezmyselného spoja č. 44
  5. Marketing a špeciálne akcie. Z hľadiska MHD Martin pole neorané. A čo sa dá robiť? Veľa. Na začiatok motivovať ľudí, aby sa viac zaujímali o mestskú kartu,  jej výhody a využitie. Ak povedzme na zadný nárazník autobusov umiestnime odkaz www.cestujmelacnejsie.sk, určite to niektorých ľudí zaujme a stránku s takýmto názvom navštívia. Jej obsah by potom mohol vyzerať asi tak ako na tejto veľmi amatérskej stránke http://www.cestujmelacnejsie.estranky.sk/. Ľuďom totiž treba ukázať, že cestovanie verejnou dopravou sa oplatí. Ďalšou stránkou je prepájanie prepravy autobusom s akciami, kde sa podieľa mesto, alebo ktoré mesto priamo organizuje. 28. augusta 2014 bola akcia v Múzeu Slovenskej Dediny. Samozrejme autobusy na Ľadoveň premávali poskromne (ako každú nedeľu) a končili na konečnej. Strely sa zachovali flexibilnejšie, na požiadanie cestujúcich chodili až na parkovisko skanzenu. Nestálo by za úvahu zorganizovať nízkokapacitný autobus, ktorý by ľudia využívali na prepravu až k parkovisku? Neprinieslo by to popularizáciu autobusov? Alebo cestovanie 1 cesty zadarmo na základe vstupenky. Toto by mali byť akcie, ktorými môže vedenie mesta zaujať verejnosť.
  6. Správanie sa vodičov. Čím ďalej tým viac sťažností počuť v autobusoch i mimo nich na správanie sa (niektorých) vodičov.
  7. Niekedy chýba náväznosť autobusy - vlak - autobus (problém vrútockej stanice). Častokrát sa cestovný poriadok upravuje až na základe upozornenia cestujúcich. Na obranu - na upozornenia reagujú veľmi rýchlo. Lenže posuny vlakov si dokážu odsledovať aj tvorcovia cestovných poriadkov...

Uvedomujem si, že Martinské strely vyťahujú peniaze z mestskej kasy. Ale len následkom úradného prenasledovania (hoci po právnej stránke legálneho) sa ľudia do autobusov nevrátia. A tak budú autobusy čím ďalej tým prázdnejšie a neefektívnejšie. Tak čo s tým?

Mesto

cena základného lístka

Poznámka

Bratislava

                                  0,70 €

15 minútový neprestupný

Bratislava

                                  0,90 €

60 minútový prestupný

Košice

                                  0,50 €

neprestupný

Košice

                                  0,70 €

60 minútový prestupný

Banská Bystrica

                                  0,70 €

základný

Prešov

                                  0,50 €

30 minútový I.pásmo

Prešov

                                  0,60 €

30 minútový II.pásmo

Žilina

                                  0,65 €

základný

Žilina

                                  0,55 €

jednopásmový

Nitra

                                  0,70 €

základný

Trnava

                                  0,70 €

základný

Trenčín

                                  0,60 €

základný

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

ŠPORT

Real Madrid v šlágri remizoval s Barcelonou, gól strelil v úplnom závere

Otvárací gól strelil Luis Suárez, vyrovnal obranca Sergio Ramos.

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí.

SVET

Ako Trump za pár dní nahneval dve jadrové mocnosti

Trump sa pustil do telefonátov so svetovými lídrami.


Už ste čítali?