Je cirkev, riadiaca sa Bibliou, spiatočnícka?

Autor: Martin Slávik | 19.8.2016 o 7:52 | (upravené 19.8.2016 o 14:44) Karma článku: 3,63 | Prečítané:  810x

Vlnu diskusie na tému cirkvi (v tomto prípade evanielická cirkev augsburského vyznania) a homosexualita vyvolalo nedávne zverejnené ukončenie zmluvy s kňazom Jakubom Pavlúsom.

Tento kňaz, v súlade s hlásaním protestantských cirkví severských krajín vyjadril súkromný názor, že manželstva osôb rovnakého pohlavia by mal byť povolený.

Ako vo svojom komentári píše pán Havran, prípad má dva rozmery.

Konala cirkev správne?

Prvým je otázka, či biskupský úrad konal správne, ak pre súkromný názor svojho zamestnanca prepustil, resp. nepredĺžil zmluvu. Existuje len jednostranné svedectvo o tom, že cirkev sa viac - menej odmietla rozprávať o postoji svojho kňaza. To považujem za problém. Netajím sa tým, že v cirkvách na Slovensku vo všeobecnosti chýba priestor na diskusiu o rozporoch a výkladoch vo Svätom písme. Na druhej strane: cirkev je založená na viere. Tá kresťanská Tie kresťanské (okrem svedkov Jehovovych, Kristadelfiánov a Unitárov) na viere v trojjediného Boha. Biblia je Bohom inšpirovaná a obsahuje všetky základné dogmy učenia. Ak kňaz, ktorý má tieto dogmy učiť a interpretovať im neverí... Je to veľmi zvláštne.

Kameňovať, či nekameňovať?

Druhý aspekt je teologický. Pozrime sa naň bližšie. Biblia, a je jedno, či "katolícka", alebo "evanjelická" (odľahčená o niektoré menej významné knihy Starého zákona) na viacerých miestach v Starom i Novom zákone jednoznačne popisuje manželstvo medzi mužom a ženou, vyjadruje sa k sexualite medzi manželmi (napr. 1KOR 7 2-6; mimochodom sv. Pavol sa dosť podrobne vyjadruje v nasledujúcich veršoch aj k tomu, čo dnes označujeme ako rozvod), ale aj medzi osobami rovnakého pohlavia, napríklad v prvom liste Rimanom, či v starozákonnej knihe Leviticus 20 13. Hlavne starozákonné knihy sú terčom kritiky, kde okrem popisu hriechu je hneď aj trest zaň, nezriedka trest smrti, čo je aj prípad verša z knihy Leviticus: "Kto by spal s mužom tak, ako sa obcuje so ženou, obaja spáchali ohavnosť, musia zomrieť, ich krv bude na nich.".

Verše, ako je tento, treba v kresťanstve rozdeliť na dve časti: popis hriechu a trest zaň. Mojžišove knihy sú totižto okrem iného prvou zbierkou zákonou Židovského národa. Podľa sv. Tomáša Akvinského prvá časť spadá do tzv. Božich (morálnych) noriem, druhá časť - de facto rozsudok smrti - spadá do občianskych (súdnych) noriem (viac tu). A práve týmto starozákonným veršom v podstate kňaz Jakub Pavlús vo svojom rozovore pre Hospodárske noviny spochybňuje kresťanskú dogmu o homosexualite ako hriechu tým, že keby sme ju mali tak brať, museli by sme homosexuálov, ktorí boli prichytení alebo usvedčení z pohlavného styku, kameňovať. Ako katolík neviem, v akom vzťahu sú evanjelická cirkev a Tomáš Akvinský. No toto tvrdenie vyvracia Pán Ježiš v Evanjeliu podľa Jána 8 11: "Ani ja ťa neodsudzujem. Choď a odteraz už nehreš!" Iste, nešlo o hriech homosexuálneho styku, ale smilstva. Ale posolstvo je jasné: Pán Ježiš bol a je proti kameňovaniu. Nesúdi, ak sme ochotní oľutovať svoje hriechy... alebo sa o to aspoň úprimne snažiť. Ale samotný homosexuálny styk ostáva hriechom. Preto aj "manželstvo" dvoch osôb rovnakého pohlavia by podľa Svätého písma, ktoré je stále rovnaké pre všetky cirkvi, v rámci vierovyznaní na základe kresťanstva nemali existovať. Je cirkev, ktorá sa riadi Bibliou, spiatočnícka? Podľa mňa nie. Koniec koncov, bol to Martin Luther, ktorý chcel, aby sa v prvom rade klérus riadil Slovom Božím. Čím sa riadia niektoré cirkvi na severe Európy, nevedno.

Civilné registrované partnerstvá

Ako som sa vyjadril vo svojom predchádzajúcom blogu, spolužitie osôb rovnakého pohlavia nevidím ako problém. Rovnako by som vedel podporiť také právne úpravy, aby niektoré spôsoby spolužitia, okrem iného aj homosexuálne páry, mali niektoré práva (dedenie, právo na informácie o partnerovi...). No spolužitie dvoch osôb rovnakého pohlavia podľa mňa nikdy nebude na úrovni manželstva. Výrok Európskeho súdu dáva automatické práva osobám v registrovanom partnerstve na adopciu. Adopcia detí ale nie je právo dospelého mať dieťa, je to právo dieťaťa, zvereného z akéhokoľvek dôvodu do starostlivosti štátu, aby prešlo do starostlivosti domácej. Štát má ale zabezpečiť čo najideálnejšie podmienky. Ak sú dva páry inak rovnocenné (majetkové zabezpečenie, láska k dieťaťu atď...), vždy bude vhodnejšie, ak ide o heterosexuálny pár, kde dieťa vidí a zažíva mužské i ženské vzory.

Rozhodnutie cirkvi nie je spiatočnícke. Možno mohli preukázať väčšiu snahu o dialóg. .Tu však poznáme len názor jednej strany. Možno by mala otvoriť kľudnú diskusiu na celospoločenskej úrovni. Nie konfrontačnú, ako napríklad formou referenda. Cirkev sa ale musí zastať svojho učenia prezentovaného v Knihe kníh. A to je, podľa mňa správne.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

S kým sa križuje Robert Kaliňák?

Všade inde by už demisia ministra vnútra bola aj zabudnutá a nástupca dávno v úrade.


Už ste čítali?