reklama

Dopravná (anti)koncepcia mesta Martin

Ako každé väčšie mesto, aj Martin sa čoraz viac trápi so zvyšujúcou sa intenzitou individuálnej automobilovej dopravy.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (12)

5. semafor v centre

Nosným prvkom cestnej siete je mestský okruh, najmä jeho západná časť (ul. A. Pietra, ul. Pavla Mudroňa, ul. Kohútova po križovatku s ul. Jesenského) Donedávna boli v tomto exponovanom úseku na približne 900 metroch inštalované 4 semafory (od ZŠ Mudroňova po križovatku ulíc Kohútova - Jesenského). Pre potreby novootvoreného OC Galéria a prístupu na hromadné parkovisko bol inštalovaný nový semafor medzi križovatkami Bernolákova - Kohútova (pri Obchodnej akadémii) a Mudroňova - A.Kmeťa (pri Hlavnej pošte). Aby na uvedenom úseku nebolo 5 semaforov, posledný na križovatke Kohútova - Jesenského ostal vypnutý. Prax ukázala, že automobilová doprava vypnutím tohto signalizačného zariadenia výrazne neutrpela. Časť peších naďalej využíva tento prechod, niektorí začali viac využívať miestny podchod, ktorý je síce dobre situovaný, ale neudržiavaný. Takže dnes máme v centre mesta 4 semafory na úseku 750m.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V týchto dňoch sa však prejednáva rozsiahla rekonštrukcia južnej časti centra. Radikálnou zmenou má prejsť parkovisko medzi budovou sociálnej poisťovne a kostolom a nadväzujúci priestor medzi podchodom a nemocnicou. Inak zaujímavý projekt zahrňujúci viaceré "zelené" riešenia rátajú s uzavretím podchodu pre kultúrne podujatia (viac tu). Podľa návrhu teda presun peších z jednej strany na druhú bude zabezpečovať cestný, svetelne riadený prechod pre chodcov. To znamená piaty semafor! Navyše návrh ráta s presunom prechodu pre chodcov medzi kostol a podchod, tj. o zhruba 20 metrov. Podľa nového návrhu bude mať teda mesto martin na úseku 880m 5 semaforov, z toho 3 na úseku 250m. Navyše, v návrhu sa nehovorí, čo s existujúcou zastávkou MHD nemocnica, keďže nový prechod by podľa návrhu mal do nej zasahovať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aký osud bude mať ul. Severná?

Ďalším citlivým miestom presunu osôb po meste a z mesta je ulica Jilemnického, najmä úsek v oblasti MČ Košúty I. Hlavne "dočasný" kruhový objazd dráždi nervovú sústavu vodičov, no v ničom nezaostáva ani križovatka Severná - Jilemnického - Kozmonautov. V dvojtýždenníku Mestské noviny č. 15/2018 je o.i. avizovaný zámer výstavby 100 rodinných domov pri tzv. Záturčianskom cintoríne, nad futbalovým ihriskom ZŠ Hurbanova. Samo o sebe je to výborná správa, keďže mesto má akútny nedostatok možností bývania. No len z pohľadu bývania. Pri návrhu sa minimálna pozornosť venuje dopravnej situácii. Príjazd do tejto zástavby s názvom IBV Terasa bude vedený po ul. Severná. Čo to znamená? Ďalších 100-150 áut popred úrad Geodézie. V rozhovore s pani poslankyňou Vonsovou je spomenuté, citujem: "Jedným z návrhov je kruhový objazd len to musí vedenie mesta zaplánovať a venovať sa tomu. Nie je to drahá záležitosť, nemusí to byť veľký objazd..." Nehovorím, že zabudovanie objazdu je zlý nápad, pomohol by radeniu áut z Kozmonautovej/Severnej. Ale dúfajme, že bude naplánovaný zmysluplnejšie ako jeho "brat" pri zdravotnom stredisku. Ide skôr o prístup k problému.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ja sa opýtam inú vec: Ak už je v územnom pláne mesta Martin zakreslený východný obchvat, jeho napojenie na Jilemnického pri zdravotnom stredisku a táto zóna bude priamo hraničiť s ochrannou zónou obchvatu, nemalo by zmysel začať ho budovať tak, aby v čase kolaudácie mohol obsluhovať aj túto obytnú zónu? Napojenie na ul. Jilemnického zďaleka nie je jediný problém, ktorý prináša napojenie zo Severnej. Skúšaná bude ul. Hurbanova, predpokladám totiž, že obyvatelia Martinských terás nebudú na ceste za nákupmi schádzať na Jilemnického ulicu, ale skrátia si cestu cez ulice Hurbanova a Hodžova, čo sú úzke ulice navyše vedúce popred základnú školu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Navyše, ako ďalej uvádza článok, navrhované riešenie negatívne ovplyvní statickú dopravu na ul. Severná. Zacitujem z článku: "Tiež je vysoko pravdepodobné, že sa parkovanie na oboch stranách cesty zakáže. Preto je otázne, kde budú obyvatelia priľahlých panelákov parkovať." Bytovky na ul. Severná už teraz riešia problém s parkovaním a meter po metri sa ukrajuje z mestskej zelene. Ako ďalej uvádza článok, plánuje sa rozšírenie ul. Severná a teda výrub stromov, lemujúcich cestu a chodník, neohovriac o tom, že z článku za obeť má padnúť aj posledný zvyšok stromov, ktorý "prežil" realizáciu ihriska ZŠ Hurbanova.

Teším sa z akejkoľvek novej výstavby v meste. Je to skvelá správa. Ale PROSÍM zamyslime sa nad dôsledkami návrhov. Sú nevyhnutné 3 semafóry na úseku 250 metrov v centre mesta? Je nutné vytínať porast nad nad ZŠ Hurbanova? Je nutné viesť napájanie Martinských terás cez ul. severná, alebo je lepší variant východného obchvatu, ktorý tak či tak je nevyhnutný? Veď ul. Severná tým pádom bude so súčasnou hustotou prepravy k dispozícii cyklistom, s ktorými prezentovaný návrh akosi nepočíta, čo je v článku explicitne spomenuté.

Verím, že zvíťazí zdravý rozum, a prijmú sa také úpravy oboch projektov, aby tým minimálne utrpela doprava, zeleň a bola najlepším možným riešením pre všetkých.

Martin Slávik

Martin Slávik

Bloger 
  • Počet článkov:  10
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Autor je v komunálnych voľbách 2018 kandidátom na poslanca mestského zastupiteľstva v Martine za MČ Košúty (Reštart Martina/PS) Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu